Spontaan ontstaan

Het is een stralende donderdagmiddag. Samen met mijn collega heb ik pleinwacht. De kinderen spelen om ons heen en we genieten allemaal van het heerlijke weer. Plots valt mijn oog op een leerling uit de bovenbouw, die met drie kinderen uit de kleutergroep een kring maakt. Ze pakken een bal en beginnen over te rollen naar elkaar. Al snel komen er kinderen bij en wordt de kring groter en groter. Binnen vijf minuten is er een kring gevormd van wel 25 kinderen uit alle groepen. Wat een prachtig moment. Ik geniet intens van wat er om me heen gebeurt. Het is een prachtvoorbeeld van hoe wij er samen een fijne school van maken!

Want dat is wat wij willen: een fijne plek voor iedereen die onderdeel uitmaakt van De Fontein. Maar dat lukt natuurlijk niet zomaar. Wanneer er op dagelijkse basis veel mensen bij elkaar zijn heb je afspraken nodig. Hierdoor vergroot je de veilige omgeving en kun je ervoor zorgen dat iedereen zich prettig voelt. Om dit te realiseren maken we gebruik van KiVa. Dit is een preventief, schoolbreed programma dat zich richt op het versterken van de veiligheid. Het zet in op positieve groepsvorming en stimuleert de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Om zo de veiligheid en het pedagogisch klimaat op school te verbeteren.

We gaan terug naar het moment op het schoolplein: de pauze is voorbij. Het spel wordt gestaakt en we gaan naar binnen. Vandaag mag ik de lunch met de kinderen in de bovenbouw begeleiden. Voordat we beginnen zeg ik tegen de kinderen dat ik trots op hen ben en dat ik erg heel blij werd van wat er in de pauze gebeurde op het schoolplein. Ik zie dat het compliment ze iets doet en ik besef me nog maar weer eens dat het fijn is op De Fontein.

Albert Bosscha

Directeur CBS De Fontein, Dwingeloo.