En zijn naam is BAS

Het rondleiden van ouders is een mooi aspect van mijn werk. Vol trots vertellen en laten zien waar De Fontein voor staat en wat wij kinderen kunnen bieden. Vaak vertel ik dan iets over Bas. Laat ik u dan meteen uit de droom helpen: het gaat niet over een leerling bij ons op school. BAS staat voor iets anders, namelijk ‘Bouwen aan een Adaptieve School’. Dit is een meerjarig schoolontwikkelingsprogramma dat we als team hebben gevolgd. BAS zorgt ervoor dat alles op elkaar is afgestemd; van leermiddelen, de manier van lesgeven tot en met de inrichting van de klaslokalen. Voorspelbaarheid is hierbij één van de kernbegrippen.

Vertellen is één, maar doen is twee. Tijdens een van de laatste rondleidingen kwamen theorie en praktijk bij elkaar. We liepen het lokaal van de onderbouw binnen. Terwijl de groepsleerkracht een extra instructie gaf aan een leerling waren de andere leerlingen intensief aan het werk. Sommigen met een taak van de takentoren en de leerlingen van groep 3 met een leesles. Het kernbegrip ‘voorspelbaarheid’ kreeg zijn lading toen de eerste kinderen van groep 3 klaar waren met hun taak. Ze liepen zonder wat te zeggen naar het planbord en pakten hun iPad uit de kast om vervolgens zelfstandig aan de slag te gaan met de digitale oefeningen. Dat is het BAS principe: weten wat je moet doen als je klaar bent, waar de materialen liggen en jezelf kunnen redden zonder de leerkracht te vragen.  Effectieve leertijd in de optimale vorm.

Het voelt goed dat ik de ouders direct kan laten zien wat ik net aan ze verteld heb. Doen wat je zegt. In onze leerrijke omgeving met de modernste methodes en materialen kunnen we kinderen bieden wat ze nodig hebben en tegemoetkomen aan de verschillende onderwijshulpvragen. Maar we vragen ook wat van hen: dat ze de mogelijkheden aangrijpen als die hen geboden worden. Wij begeleiden de kinderen en BAS brengt structuur aan. Ik denk dat BAS de komende jaren wel bij ons op school blijft zitten.

Albert Bosscha,

Directeur CBS De Fontein.