Opborrelen

Plotseling is het er. Hét idee. Terwijl ik thuis met iets anders bezig ben gaan deze gedachte met me op de loop. Borrelend, als het water in een fontein. Ik zet mijn mok koffie neer, pak pen en papier en begin te schrijven. Morgen maar eens tegen mijn collega’s aanhouden en kijken of zij er ook iets in zien. Als dit lukt haakt het heel mooi in op het thema waar we nu op school mee bezig zijn: Voeding. Samen met de kinderen ontdekten we dat er in ons land een overvloed aan eten en drinken is. Zoveel keuze en meer dan voldoende voor iedereen!

Want het is toch raar om te constateren dat er in ons land, in onze gemeente, in ons dorp mensen zijn die niet over voldoende middelen beschikken om gezond eten en drinken te kunnen kopen. Daar kunnen wij toch iets mee? Sterker nog: daar móeten wij iets mee! Mensen hebben het al moeilijk genoeg in de huidige coronatijd met de decembermaand voor de deur.

Tijdens de pauze, terwijl iedereen aan de koffie zit in de lerarenkamer, vertel ik over mijn idee. Zoals ik hoopte reageren mijn collega’s enthousiast. Snel daarna wordt het idee omgezet in daadkracht. We gaan een inzamelingsactie organiseren voor de voedselbank Westerveld. En dat gaat meteen in een stroomversnelling; contact zoeken met de voedselbank, een informatiebrief naar de ouders, een persbericht in de lokale kranten en een bericht op onze Facebookpagina.

Ik merkte dat het een schot in de roos was. De dag na de bekendmaking stroomden de producten binnen. Vanuit onze eigen school maar ook vanuit het dorp. Onze actie zorgt ervoor dat mensen tijdens de feestdagen een extraatje hebben. Dat geeft ons allemaal een goed gevoel. Voor de kerstvakantie brengen we met een delegatie leerlingen de verzamelende producten naar de voedselbank in Havelte. Dit soort mooie initiatieven bevestigen mijn beeld van onze school: midden in de samenleving, maatschappelijke betrokkenheid en hulp kunnen bieden waar mogelijk.

CBS De Fontein: een sprankelende bron waar -wat mij betreft- mooie initiatieven blijven opborrelen.

Albert Bosscha

Directeur CBS De Fontein